איך לזהות חוזקות ולמנף אותם?

ב- DNA שלנו כאנשי מקצוע, אנחנו מתורגלים, כשלב ראשון בתהליך, לשים דגש על חוזקות האדם, זה הבסיס וברור לנו גם למה.

כשילד, נער או מבוגר, מכיר בחוזקות שלו, הוא יכול להשתמש בהם במגוון סיטואציות בחייו.

בפועל, כשמונחה מגיע למפגש אישי או קבוצתי הוא מגיע בדרך כלל לאור אתגר שאיתו הוא מתמודד ואנו

כאנשי מקצוע פעמים רבות מתחילים את העבודה עם הקושי.

זה לא שלא מדברים על חוזקות, מדברים, מתייחסים אליהם אבל ההתייחסות הינה על הדרך.

אם נדבר על חוזקות כבסיס לכל תהליך, הסיכוי שהמונחה יפנים וישתמש בחוזקות בהמשך יגדל.

אנחנו רוצות להציע פעילות של שיח על חוזקות שמאפשרת לבסס חוזקות גם להמשך.

נדגים את הפעילות דרך קלפי הסיטואציה במארז "מה המצב", את עיקרון העבודה על חוזקות, אפשר

לקחת כמובן גם לעבודה ללא הקלפים.

הסיטואציות בקלפי מה המצב, הן סיטואציות מאתגרות (כן, זה מכוון – פיתחנו כלי שמאפשר לדבר על

קושי ממקום נינוח יותר),

המטרה היא שהמונחה ימצא את הסיטואציות שמוכרות לו מחייו ומשם יתפתח שיח משמעותי שבסופו של

דבר יאפשר לו לזהות חוזקות בעצמו.

עם הקלפים ניתן גם לעשות פעילות שמכוונת מראש לזיהוי חוזקות, אנחנו יכולות להציע למונחה, להסתכל

על הסיטואציות שבקלפים או על סיטואציות מהחיים

ולתת הנחייה:

בחר סיטואציה שפעם אפיינה אותך והיום כבר לא.

, איך לזהות חוזקות ולמנף אותם

כלומר – מצא סיטואציה שמתארת הצלחה, גם אם אתה עדיין בתהליך.

כך עשינו עם אור – נער בין 15 שבחר את הסיטואציה

אני חייב להגיב מיד

, איך לזהות חוזקות ולמנף אותם

אור, נער אימפולסיבי, שנכנס הרבה פעמים לסיטואציות בהם מגיב מהר, מרים את הקול (יותר מדי),

משתמש בידיים (יותר מידי) ומתקשה לזהות חוזקות אצלו.

כששאלתי את אור, למה הוא בחר את הקלף הזה,

הוא אמר:

"כי אני כבר לא שם".

כשאור אמר את המשפט הזה, מצאנו כאן הזדמנות לדבר על החוזקות שלו.

את השיח שעשינו אחר כך , עשינו בעזרת 3 שאלות ממוקדות

איזה יופי – אז בוא תאר את השינוי שעברת?

אור שיתף שהוא למד לעצור רגע לפני, שהוא הבין שהמחיר שהוא משלם יקר מידי, שהוא הבין את הנזק שזה גורם לאחרים ועוד ועוד…

איזה תכונות או חוזקות שלך עזרו לך התהליך?

אור ציין- התמדה, רגישות, חברות טובה, יכולת למידה

את השיח על זיהוי חוזקות בהצלחה הזו המשכנו בבדיקה

איפה עוד חוזקות אלו יכולות לשמש אותך?

השאלה קצת הפתיע את אור, אבל הוא חשב ואמר –

"כשארצה להשיג משהו שאני רוצה (התמדה ), בקשר עם חברה בעתיד (רגישות) , בלמידה למבחן (יכולת למידה)"

השאלות לא נבחרו סתם, שאלות אלו מאפשרות למונחה גם לזהות את החוזקות שלו ולקבל עליהם פרגון וגם להבין שהחוזקות הן שלו –

הן חלק מסל המשאבים שלו והוא יכול, גם במבט לעתיד, לראות איך החוזקות האלו ישמשו אותו.

דרך פעילות זו הצלחנו לזהות, ולחזק את החוזקות גם "על הדרך" וגם כבסיס לתהליך,

אור יצא מהמפגש גאה בעצמו, היה שווה!