בסדנת "המנחה שבי"  דיברנו, בין היתר, על יצירת מאגר של רעיונות ותרגילים לעבודה במפגשים, דבר שיכול לעזור לנו להגיע בביטחון וברוגע למפגש.

כדי להדגים איך מתחילים עם יצירת מאגר ולאחר שדיברנו על תקשורת בינאישית, ביקשנו ממשתתפות הסדנה לשתף בתרגיל קטן שהן עושות בנושא. הקדשנו לתרגיל ממש כמה דקות. זה תמיד מרשים כל פעם מחדש, איך ברגע שאחת המשתתפות מעלה רעיון,  מיד מתחילים עוד רעיונות לזרום. תוך 7 דקות הקבוצה יצאה עם מגוון רעיונות לתרגילים בנושא תקשורת בינאישית בפרט .
ובכדי שלא רק אנחנו נהנה מהרעיונות, החלטנו לשתף אותך בחלק מהרעיונות.
רק לא לשכוח לשמור אותם במקום טוב ולנסות אותם.
התרגילים יכולים לעמוד בפני עצמם או לשמש כטריגר לעבודה בנושא של תקשורת בינאישית .
רגע לפני התרגילים, חשוב להגיד כי הנושא של תקשורת בינאישית הוא בסיס לכל מפגש אימוני / טיפולי פרטני או קבוצתי. תקשורת בינאישית טובה ניתן לפתח ולחזק והיא חשובה בעיקר בתקופה בה אנו צמודים למסכים וממעטים בסוג זה של תקשורת.

התרגילים בנושא תקשורת בינאישית:

מראיין מרואיין – בוחרים נושא, מחלקים את הקבוצה לזוגות וכשאחד מראיין והשני מרואיין. זאת הזדמנות להסביר מה יעזור למראיין להשיג מידע – סקרנות, הכנת שאלות, הקשבה ועוד…
אפשר גם לתת למרואיין כלים להציג את דבריו בצורה טובה. כצופה מהצד, אפשר ללמוד מתרגיל זה הרבה על תקשורת בינאישית של המשתתפים, של המרואיין ושל המראיין. התרגיל מתאים גם לעבודה פרטנית.

מעגל פנימי וחיצוני – מסדרים את החלל עם 2 מעגלים – פנימי וחיצוני כאשר הכיסאות מופנים זה לזה, נותנים לקבוצה שאלה (בהתאם לנושא). המעגל הפנימי מקשיב והחיצוני מדבר. לאחר  שאחד עונה המעגל הפנימי זז ימינה ושומע עוד תשובה וכך הלאה. בסופו של דבר אפשר לדבר על איך כל אחד מתייחס שונה לאותה שאלה, האם היה קשה להקשיב? ועוד…

כתיבת מכתבים – מתרגלים תקשורת דרך כתיבה (מיומנות "רדומה" בתקופה זו). מכניסים את כל השמות למיכל וכל אחד מגריל שם. בוחרים נושא ומבקשים מכל אחד לכתוב מכתב לשני. אפשר לתת עוגנים לכתיבה, למשל לבקש שהמכתב יכלול – התייחסות לעצמך, התעניינות באחר ושאלה לאחר (הכל לפי המטרה). כל אחד מקבל את המכתב המופנה אליו. לאחר מכן אפשר לענות בכתב או להתייחס לדברים בעל פה. חשוב להנחות לכתוב רק דברים חיוביים.

כמה תרגילים לתקשורת בינאישית בלתי מילולית – 

ציור בהמשכים – יוצרים קבוצות קטנות, כל קבוצה צריכה לצייר ציור שנקבע מראש או לא, כאשר הראשון מתחיל ומעביר לשני להמשיך וכך הלאה. אסור לקבוצה לדבר באופן מילולי, אלא רק ליצור קשר בצורה בלתי מילולית.

סופרים עד 21 – המשתתפים עוצמים עיניים וצריכים לספור מ- 1 ועד – 21, כאשר כל פעם מותר שרק אחד יגיד את המספר. אין סדר מסוים, כך שהצלחת התרגיל תלויה בקשב של הקבוצה אחד לשני גם בלי לראות אחד את השני.

לסיכום: כשאנחנו עובדים במפגש פרטני או קבוצתי הנושא של תקשורת בינאישית עולה פעמים רבות. נתנו כאן מספר תרגילים בנושא שיכולים להכניס את המנוחה והמנחה לשיח בנושא.

זכרו – תקשורת בינאישית היא הבסיס לכל קשר ולכל תהליך