איך ללמד את מודל אפרת –

מודל אפרת הוא אחד המודלים הנפוצים שמסבירים התנהגות אנושית, הוא מאפשר לבחון את המציאות בעיניים שונות ולהבין שהפרשנות האישית שלנו היא זו שמשפיעה על תפיסת המציאות על הרגש ועל התגובה שלנו בתוך המציאות.

בתהליך העבודה עם מודל אפרת, מעבר לזיהוי הפרשנות שהאדם נותן למציאות, אנחנו רוצים לאפשר את הרחבת נקודת המבט, שינוי הרגש העולה כדי שבסופו של דבר, יהיו למונחה מגוון אפשרויות תגובה מהם יוכל לבחור.

אחת השאלות היא איך ללמד את מודל אפר”ת? איך לתרגל אותו בפועל?

בסקירה כאן נתמקד ב –

  • מהו מודל אפר”ת
  • למה מודל אפרת חשוב
  • מתי כדאי להשתמש במודל
  • איך אפשר ללמד את מודל אפרת “אחד על אחד” ובאופן קבוצתי

(תינתן בסוף גישה ליחידה שלמה בנושא).

אז מה זה מודל אפר”ת?

אפר”ת הם ראשי תיבות של:

א– אירוע פ– פרשנות ר– רגש ת– תגובה

ישנם הרבה הסברים למודל אפר”ת, אנחנו נתייחס למודל כאן בקצרה –

האדם נחשף לאירוע מסוים, האירוע מתקבל אצלו במוח בהתאם לפרשנות האישית שלו,

בעקבות הפרשנות עולה רגש (שמתאים לפרשנות ) ואלו מובילים לתגובה – ההתנהגות  שאותה נראה.

נתחיל עם החלק הראשון של המודל –

האירוע: האירוע הוא המציאות –

האם יש מציאות? האם המציאות היא משהו אובייקטיבי או סובייקטיבי והיא בעיני המתבונן?

אם נראה למטופלים/מונחים את התמונות האלו – מה התחושה והמילה הראשונה שתעלה להם בראש?

התגובות יכולות להיות איזה יופי! רק לא זה! אוייש….  או כל תגובה אחרת

ומה עם התמונה הזאת  –

פחד, כיף, אמאלה, רוצה גם וכו’…

אז מה? המציאות משתנה?

מתוך התרגיל הזה מתחדד לנו שהפרשנות האישית שונה מאחד לשני. הפרשנות האישית שלנו למצבים ביומיום, נשענת על חוויות עבר, אישיות וסביבה (אך זה נושא למאמר אחר…).

בפועל מה שנראה, זה מצבים בהם הפרשנות האישית, עוררה רגש מסוים שהוביל לתגובה. כך עובד המנגנון והתגובה עלולה להיות לא יעילה עבור האדם.

למה כל כך חשוב במצבים האלו להשתמש במודל אפר”ת?

במקרים, בהם התגובה או הרגש אינם מועילים למנוחה, מודל אפר”ת יכול מאוד להועיל, הוא נותן למונחה כלים לשיפור ההתנהלות בסביבה.

ההיכרות עם המודל ובעיקר התרגול מאפשרים למנוחה למצוא פרשנויות נוספות לזו האוטומטית שלו. יכולות זו מאפשרת לו גם להרגיש רגש שונה

ובהתאם לכך להגיב אחרת, בצורה אפקטיבית וטובה יותר עבורו.

מתי נכון להשתמש במודל אפר”ת?

  • במצבים של קושי חברתי ויחסים בין אישיים
  • במצבים של קושי בתקשורת
  • כאשר מזהים פרשנויות של שחור ולבן

כל מקרה הוא לגופו ולכן חשוב לדעת מתי להשתמש במודל אפר”ת.

לעיתים יש נטייה לאנשי מקצוע להשתמש במודל אפר”ת בכל קושי חברתי או תקשורתי, בתקווה ששינוי הפרשנות יביא לשינוי הרגש והתגובה.

חשוב לזכור שלא תמיד מודל אפר”ת והעבודה איתו, הוא המודל המתאים.

לכן בשלב הראשון הקשיבו לסיטואציות וודאו שהפרשנות היא הבסיס לקושי. במקרים כאלו –  השימוש במודל אפרת יכול להיות מודל אפקטיבי במיוחד.

ההתערבות סביב שלב הפרשנות – ההבנה ומציאת חלופות, היא זו שתשפיע על הרגש והתגובה בפועל.

בואו נראה דוגמא –

באחד מימות השיגרה רון נכנס לחדר סוער אחרי ההפסקה, הוא סיפר שהמורה מתנכלת לו,  כאשר נשאל למה הוא חושב כך, והוא אמר: “נכנסתי לכיתה בדקה איחור לקחת את הדברים שלי ולא הצלחתי לפתוח את דלת הכיתה, היא סגרה את הדלת ולא נתנה לי להיכנס,  היא שונאת אותי ועושה לי דווקא, התעצבנתי עליה וקיללתי”.

סיטואציה כזאת מעלה את השאלה האם מודל אפרת מתאים כאן?

בוא נבחן את הסיטואציה על פי המודל –

אירוע – הדלת לא נפתחה

פרשנות – היא שונאת אותי ולכן לא מאפשרת לי להיכנס

רגש – עצבים

תגובה – התעצבנתי וקיללתי

אנחנו מזהים כאן שמאוד יכול להיות שהפרשנות של הנער היתה שגויה והיא זו שהובילה אותו לתגובה הלא רצויה.

אנחנו עובדות עם לוח הרחבת פרשנות  (שנמצא בערכת “מה המצב”) ובו שאלות המבוססות על מודל אפר”ת, אפשר כמובן להשתמש בשאלות בכל דרך אחרת.

המטרה של ניתוח הסיטואציה היא להגיע לשאלה המרכזית –

מה עוד יכול להיות שקרה כאן?

שאלה זו היא הלב של מודל אפרת שמשמש ככלי להסביר למונחה את התהליך המחשבתי שמתרחש אצלו ובכך נאפשר לו לראות את הסיטואציה בצורה רחבה יותר.

כאשר רון נשאל – מה עוד יכול להיות שקרה כאן – עלו מספר אופציות כמו:

  • אולי תלמיד אחר סגר את הדלת,
  • אולי משהו נתקע בדלת (מה שבאמת היה נכון).

הערה: לעיתים נצטרך לסייע למונחה להרחיב את הפרשנויות.

תהליך העבודה על המחשבות, רגשות, תגובות ובחינת המציאות בצורה רחבה, איפשרה לרון לראות את הדברים אחרת ולהתנהל אחרת במציאות,

בצורה שעזרה לו.

הגענו לשאלה האחרונה שלנו – איך ללמד מודל אפרת?

ראינו כאן דרך אחת של עבודה עם המודל – שיחה דרך שאלות ותשובות (במקרה הזה נעזרנו בדף הנחיות ממוקד שמוביל את התהליך).

בפועל, אפשר לעבוד עם המודל במגוון דרכים, אין דרך אחת! זה יכול להיות  –

  • שיחה כמו שהצגנו כאן
  • עבודה עם טבלת אפשרויות פרשנות ותגובה או כל דף תרגול אחר
  • משחק תפקידים
  • ניתוח מקרה של מישהו אחר
  • בעזרת סרטונים או סיפור
  • ועוד ועוד.. (ביחידה המצורפת ניתן לראות דוגמאות)

מה שחשוב הוא שבכל אפשרות שתיבחר –

  1. נסביר למונחה שלנו את מעגל הקסמים שמתחיל בפרשנות
  2. נגיע לשאלה – מה עוד יכול להיות שקרה כאן?
  3. המונחה יצא עם תובנה או תרגיל שיבצע אחרי המפגש

עד כאן הצגנו מקרה בעבודה של “אחד על אחד”, על מנת להשלים את העבודה על המודל,

נשמח לתת לך גם יחידה שלמה שעוסקת בהעברה ותרגול של מודל אפר”ת לקבוצה.

היחידה כוללת גישה למערך הדרכה, מצגת, סרטונים וכל מה שצריך כדי להעביר מפגש קבוצתי בנושא – הקישור כאן


בתיאור הפעילות בפוסט זה השתמשנו בקלפי הסיטואציות ובלוח תרגול מודל אפר”ת מתוך ערכה “מה המצב” –

ערכה לניתוח סיטואציות אישיות וחברתיות.

ניתן לרכוש את הערכה בלחיצה – כאן  וליהנות מעוד כלי שמעורר שיח חווייתי במגוון נושאים.