איך ללמד את מודל אפרת –

בואו ניקח צעד אחורה…

האם יש מציאות?

האם המציאות היא משהו אובייקטיבי או לחלוטין סובייקטיבי והיא בעיני המתבונן?

תסתכלו על התמונות האלו – מה התחושה והמילה הראשונה שעולה לכם בראש?

, איך ללמד את מודל אפרת

מה היתה התשובה? איזה יופי! רק לא זה! אוייש….  או כל תגובה אחרת

ומה עם התמונה הזאת –

, איך ללמד את מודל אפרת

פחד, כיף, אמאלה, רוצה גם וכו'…

אז מה אתם אומרים? המציאות משתנה?

מודל אפרת הוא אחד המודלים שמאפשרים לבחון את המציאות בעיניים שונות ולהבין שהפרשנות האישית שלנו

היא זו שתשפיע על תפיסת המציאות ועל התגובה שלנו אליה.

הפרשנות שלנו כמובן נשענת על חוויות עבר, אישיות וסביבה.

מודל אפרת הוא מודל מוכר הנמצא בשימוש אצל הרבה אנשי מקצוע ויוצא מתוך מגוון גישות טיפוליות.

נסביר אותו בקצרה ונראה איך ללמד את מודל אפרת

המודל מדבר על-

א אירוע פ– פרשנות ר– רגש ת– תגובה

האדם נחשף לאירוע מסוים, האירוע מתקבל אצלו במוח בהתאם לפרשנות האישית שלו,

בעקבות הפרשנות עולה רגש שמתאים לפרשנות ואלו מובילים לתגובה – ההתנהגות שאנחנו נראה.

מודל אפרת מסביר את ההתנהגות האנושית, במידה ונרצה לעבוד עם המונחה על שינוי ההתנהגות שלו,

שווה להתערב בשלב הפרשנות. הפרשנות היא שתשפיע על הרגש והתגובה.

המטרה בללמד את מודל אפרת היא להרחיב את נקודת המבט, להבין מה עוד יכול היה להתרחש בסיטואציה

ולבחון את מגוון התגובות האפשריות לאותה סיטואציה בדיוק.

כשרון נכנס אלי סוער אחרי ההפסקה, הוא סיפר שהמורה מתנכלת לו, שאלתי למה הוא חושב כך,

הוא אמר: "נכנסתי לכיתה בדקה איחור לקחת את הדברים שלי ולא הצלחתי לפתוח את דלת הכיתה,

היא סגרה את הדלת ולא נתנה לי להיכנס,  היא שונאת אותי ועושה לי דווקא, התעצבנתי עליה וקיללתי".

השאלה היא – איך ללמד את מודל אפרת דרך הסיטואציה הזו?

נסתכל הסיטואציה לפי מודל אפרת –

אירוע – הדלת לא נפתחה

פרשנות – היא שונאת אותי ולכן לא מאפשרת לי להיכנס

רגש – עצבים

תגובה – התעצבנתי וקיללתי

בערכת מה המצב יש לוח הרחבת פרשנות ובו שאלות המבוססות על מודל אפרת.

המטרה של ניתוח הסיטואציה היא להגיע לשאלה –

מה עוד יכול להיות שקרה כאן?

זה הלב של מודל אפרת שמשמש ככלי להסביר למונחה את התהליך המחשבתי שמתרחש אצלו

ומאפשר לו לראות את הסיטואציה בצורה רחבה יותר.

ששאלתי את התלמיד – מה עוד יכול להיות שקרה כאן – עלו מספר אופציות כמו –

אולי תלמיד אחר סגר את הדלת,

אולי משהו נתקע בדלת  (מה שבאמת היה נכון).

תהליך  העבודה על המחשבות, רגשות, תגובות ובחינת המציאות בצורה רחבה, איפשרה לרון לראות את הדברים אחרת.

, איך ללמד את מודל אפרת

כששואלים אותנו איך ללמד את מודל אפרת?

התשובה היא שאפשר לעשות את זה במגוון דרכים –

שיחה, עבודה עם טבלת אפשרויות פרשנות ותגובה, דף תרגול, משחק תפקידים ועוד ועוד..

מה שחשוב הוא שבכל אפשרות שתיבחר, נגיע לשאלה – מה עוד יכול להיות שקרה כאן?

ניתן לקבל מערך הדרכה בנושא מודל אפר"ת – כאן