למה צריך להשתמש במילה הזאת?
כמה כדאי להשתמש במילה הזאת?
בדר”כ מדברים על כך שסליחה היא מילה מיוחדת, מילה שכדאי להשתמש בה במקרים מיוחדים,
לא לזרוק אותה בכל הזדמנות. מילה שכאשר היא תאמר, תהיה לה משמעות.
אז למה זה חשוב ? מדברים בעיקר על כך שסליחה חשובה בשביל אחרים –
שלא יפגעו, שיבינו שלא התכוונו, שנוכל להמשיך הלאה ועוד… אכן חשוב…
אבל הפעם אנחנו רוצות להדגיש כמה חשוב לסלוח ולבקש סליחה – בשביל עצמנו.
בחרנו לספר כאן על פעילות שהגיעה מאירלנד בנושא סליחה ומיד לאחר מכן נציע מגוון פעילויות המשך –
“באחד משיעורי החברה, ביקשה מורה מתלמידיה להביא לבית הספר למחרת היום, שקית פלסטיק ושק תפוחי-אדמה.
משהביאו התלמידים את הנדרש, הטילה עליהם המורה משימה:
“בחרו תפוח-אדמה אחד שייצג כל אדם במהלך שנות חייכם – שלא סלחתם לו על משהו שעשה לכם.”
התלמידים אספו תפוחי אדמה מהשק שהביאו, רשמו על כל תפוח אדמה את שמו של האדם ואת התאריך,
וכמובן, הכניסו לתוך שקית הפלסטיק. חלק מהשקיות ראוי לציין, היו כבדות מאוד.
כמצוות המורה, נשאו התלמידים את השקית עם תפוחי האדמה לכל מקום בו שהו במשך חודש שלם:
לבית-הספר, לחוגים, למגרשי המשחקים, לחברים ואפילו אל מיטתם בלילה.
הטרחה שבסחיבת השקית לכל מקום הבהירה לתלמידים היטב מה הוא “המשקל” שהם נושאים עמם לכל מקום,
ועד כמה הם צריכים להקפיד שלא לשכוח את השקית, במקומות שונים ומביכים.
באופן טבעי לגמרי, כפי שקורה למיני ירקות ופירות “שנפרדים” מסביבת קירור ומטולטלים בתוך שקית ניילון,
הפכה תכולת השקית במשך הזמן – לעיסה דביקה ומסריחה.
מטאפורה זו, מתארת בצורה הטובה ביותר את המחיר שאנו משלמים על שמירת הכאבים והכעסים לעצמנו
ועל גישתנו השלילית למצבים שונים. לעיתים קרובות אנו חושבים שלסלוח לאנשים זו “מתנה” שאנו נותנים להם.
עכשיו זה ברור כי סליחה זו “מתנה” שאנו מעניקים לעצמנו.
אז לאן אפשר לקחת את הסיפור הזה?
לספר את הסיפור ולדבר עליו, מה אתם חושבים? האם מצאתם את עצמכם במצב דומה? למה חשוב לסלוח? למה קשה לבקש סליחה?…
המחזה של הסיפור – לבקש מכל אחד להביא תפוחי אדמה ושקית, לבצע את המשימה ולבקש מהאנשים שיסתובבו יום שלם עם השק שהם העמיסו ולאחר מכן לעשות שיחה – איך הרגישו? מה היה קורה אם היו צריכים להמשיך ולתפקד כך? האם היה קשה? קל?
כתיבת מכתב סליחה – פעילות בקבוצה בה כל אחד מהקבוצה צריך לכתוב מכתב סליחה למישהו אחר בקבוצה. רושמים את כל השמות על פתקים וכל אחד מקבל פתק בהגרלה. אל תוותרו! כל אחד ימצא משהו קטן כגדול עליו היה רוצה לבקש סליחה מהאחר. לאחר הכתיבה, יוחלפו המכתבים וניתן לעשות שיתוף על התהליך בקבוצה. ניתן להתייחס לבחירת הסליחה, כתיבת הסליחה ולתהליך עצמו.
מאגר יצירתי לסליחות – אחד המחסומים העיקריים של אנשים בלבקש סליחה, זה איך אני עושה את זה, אפשר להעלות יחד אפשרויות שונות: ישירות, יצירתיות, אישיות או פומביות, בשיר, בריקוד או….. יש המון רעיונות לבקשות של סליחה. בסופו של דבר יתקבל מאגר, כך שכל אחד יוכל למצוא את הדרך שלו.
אז שנדע לבקש סליחה – מעצמנו ומאחרים!!
הסליחה עוזרת לנו להתגבר על מגוון רגשות – כעס, בושה, זלזול, פחד ועוד ועוד.
העולם הרגשי שלנו מלווה אותנו בכל יום ויום, אחד הדברים שאנחנו עובדים עליהם
במפגש פרטני או קבוצתי זה להכיר את הרגשות שלנו – את כל מגוון הרגשות.
מארז “מה המרגש” הוא כלי נוסף למפגשים שלך והוא מאפשר
לבחון את כל קשת הרגשות ולראות איך להתמודד איתם.
אפשר לקרוא עוד על המארז – כאן
בהצלחה!

מקסיייים!
שמחות שאהבת