לקראת טו’ בשבט אנחנו מציעות 2 פעילויות –
פעילות ראשונה – חיבור לעצמי דרך טו’ בשבט
פעילות שנייה – חיזוק חשיבה חיובית
פעילות ראשונה:
מטרה: חיבור לעצמי דרך שיח על רגשות דרך הטבע
אוכלוסייה: הפעילות מתאימה לכולם – עם ילדים ומבוגרים.
מהלך הפעילות:
שלב ההכנה – בשלב ההכנה יש להכין תמונות ורגשות.
תמונות – למי שיש ערכת קלפים עם תמונות של טבע/ בעלי חיים יכול להשתמש בה.
למי שאין או שרוצה ליצור בעצמו, אנו ממליצות – שבוע לפני הפעילות, צלמו את הטבע, צלמו הכל – עננים, עצים עם עלים / בלי עלים, חלזונות, פרחים, קוצים, אדמה …. הכל!
כדאי שיהיו לכם בערך 20 תמונות – אפשר להדפיס במדפסת הביתית, לניילן ולשמור גם לשנה הבאה.
רגשות – הכינו רצועות כאשר על כל רצועה מופיע שם של רגש (למי שעובד עם “מה המרגש” אפשר להשתמש במארז)
מי שעושה את הפעילות במפגש מקוון יכול להכין מראש מצגת קצרה עם תמונות ורגשות.
הפעילות:
שלב ראשון – מפזרים את התמונות ואת הרגשות.
ההנחיה – במפגש פרטני – התאם בין כל תמונה לרגש
במפגש קבוצתי – כל אחד בוחר לעצמו רגש ותמונה מתאימה.
שלב שני – מתחילים לפתח שיח
החיבור בין התמונה לרגש יוצר את הטריגר לשיח ועכשיו בעזרת שאלות מנחות ניתן לפתח במגוון נושאים אישיים. שאלות לדוגמא:
- מה בחרת?
- הסבר למה התאמת ביניהם?
- האם התלבטת בין רגשות? התלבטת בין תמונות?
- באילו עוד מצבים אתה מרגיש את הרגש הזה?
- מה אתה עושה כשאתה מרגיש כך?
- יש משהו שעוזר לך במצב של…?
- מה עוד אתה מרגיש?
- הרגש הזה עזר לך פעם? איך?
בחירת השאלות תיתן את הכיוון לשיח, האפשרויות מגוונות והן לשיקולכם.
בהצלחה!
פעילות שנייה:
מטרה: לעודד צמיחה וחשיבה חיובית לעתיד.
בפעילות זו נתחבר לנטיעות, צמיחה ונראה כיצד הנטיעות של היום יכולות להשפיע על העתיד.
אוכלוסייה: כולם (עם ילדים כדאי יותר המחשות)
מהלך הפעילות:
הפעילות יכולה להיות אישית או קבוצתית.
נזהה בפעילות באילו כיוונים היינו רוצים להתפתח (אלו “ענפים” היינו רוצים להצמיח) ונראה איך אפשר כבר עכשיו לפעול על מנת להשפיע על ההמשך.
שלב א – שיח קצר המתייחס לכך שבחיים כמו בטבע, כאשר נוטעים נטיעה ומשקיעים בה לאורך כל הדרך, הסיכוי שמשהו טוב יצמח הולך וגדל (גם אם זה לא בדיוק יהיה כמו שחשבנו, זה יביא משהו חדש וטוב).
אפשר להמחיש בעזרת תמונות של גינה / עציץ / חצר לא מטופחת ותמונה אחרת של אותו המקום בשיא פריחתו. אם המפגש מקוון אפשר להכין מצגת קצרה או להראות באופן מוחשי את התמונות.
שלב ב -כתיבה על הפתקים (ניתן לקחת פתקים פשוטים או להכין פתקים בצורת עץ ועל כל ענף לרשום דבר אחד) – כל משתתף כותב על הפתקים / או הענפים, תכונה או משהו שהיה רוצה לחזק/להצמיח
לדוגמא:– אומץ, לדבר לפני קהל, להשתתף בחוג תופים, לשיר, לצאת לטיול בעולם, להיפגש עם חברים (לכוון לכתוב דברים קטנים ולא שינויים מהותיים). אם המפגש מקוון אפשר לבצע את התרגיל דרך ה”פדלט” – לא חייבים לכתוב את השם הפרטי בתרגיל.
למי שברשותו ערכת “מה המצב” – ניתן לפרוס את “קלפי הסיטואציות” ולאפשר למשתתפים לבחור מתוכם את הנטיעה האישית – את הדבר שהיו רוצים לקדם.
שלב ג – משתפים – מכניסים את הפתקים למיכל ומתחילים להוציא פתק פתק או פורסים את העץ ומפתחים שיח על הדברים שנכתבו בענפים. המטרה בשלב זה היא שיתוף, השיח האישי או הקבוצתי יכול להתייחס לנקודות הבאות: מה זה בשבילך להשיג…? למה זה חשוב לך? מה היית מרגיש אם היית מגיע לדבר שרשמת? איך תהיה כאשר תשיג את המטרה?
שלב ד – בחירת פתק אחד מכל הפתקים – המשתתף בוחר דבר אחד שהיה רוצה להתמקד בו.
במפגש מקוון מסתכלים על כל מה שנכתב ב”פדלט” ועל זה מקיימים את השיח.
שלב ה – תכנון הנטיעה – במפגש אישי או קבוצתי – מעלים את כל הרעיונות שיכולים להיות הצעד הראשון להשגת היעד / הרצון. למשל, להתקשר פעם בשבוע לחבר, לכתוב ביומן להתקשר ל…, לבחור שיעור אחד בו מעזים להשתתף, לחבר שיר ולשמור במגירה….
במפגש מקוון, אפשר לבקש מכל אחד לרשום אצלו בדף, מגוון רעיונות שיכולים להתניע את התהליך.
שלב ו – נוטעים – בוחרים מתוך הרשימה פעולה אחת שהולכים לבצע ויוצאים לדרך.
במפגש מקוון אפשר לבקש לכתוב בצ’ט את הצעד הראשון שנבחר או לכתוב בפתק אישי ולשים במקום משמעותי.
סיכום הפעילות – מסכמים את התהליך ונותנים את כללי הזהב להצלחת הנטיעות –
אמונה במה שנטענו, התמדה בטיפול, סבלנות ו… הנאה מהדרך.
טו’ בשבט שמח!
נסו וספרו לנו..
השאר תגובה